"Catòlica" : Diffirenzi ntrê virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
PipepBot (discussioni | cuntribbuti)
n Bot: Aggiungo: id:Cattolica Eraclea
Nuddu riassuntu dû canciamentu
Riga 13:
}}
'''Catòlica''' è un cumuni di 4.953 abbitanti dâ [[pruvincia di Girgenti]]. Fu funnata ntô [[1610]], vicinu ô situ [[greci|grecu]] di [[Eraclea Minoa]].
 
==Giografìa==
Catòlica sorgi supra nu chianoru n pinninu postu a li pedi dû [[Munti Surciu]], àutu 521 m. s.l.m., a 13 km di [[Capu Biancu]] e dû [[mari]]. A nord s'affaccia supra la vaddata dû ciumi [[Plàtani]] mentri tutt'attornu è circunnata di cullini e elivazzioni ca vannu dî 400 m. di [[Munti San Giorgiu]] a li 674 m. di [[Munti Giafagliuni]].
== Storia ==
 
Catòlica fu funnata lu [[24 di maiu]] di [[1610]], vicinu ô situ [[greci|grecu]] di [[Eraclea Minoa]], di [[Blascu Isfar et Curillas]] c'addumannau la licenza "pupulandi" ô vicirè Duca di Escalona. Blascu ca pinzau e funnau stu paisi, addumannau lu pirmissu di chiamari lu novu paisi Catòlica ("Catholica" ntô latinu, "Católica" ntô spagnolu), pi ngrazziàrisi la simpatìa di la "Maistà Cattòlica" e nni lu stissu tempu pi scancillari li tracci di li Saracini ch'èranu di fidi musurmana.
 
Nni l'annu 1611 Blascu detti li terri di Catòlica a lu sò figghiu Franciscu.
Line 26 ⟶ 29:
 
Duranti lu primu sèculu di vita accumincia a pupulàrisi di viddana e picurara. Sutta la prutizzioni di Giuvanna (ca astramenti s'avìa maritatu cu lu Duca di [[Misilmeri]] [[Franciscu del Boscu]]), nasceru tanti cungrigazzioni c'avìanu lu scopu di fari li parti di la chiesa.
 
==Trasporti e culligamenti==
Catòlica nun è attravirsata di strati mpurtanti ma è culligata di [[strata pruvinciali|strati pruvinciali]] â [[Strata Statali 115]], dâ quali è dista 7 km e a [[Girgenti]], [[Rafadali]], [[Muntallegru]] e [[Cianciana]].
 
Finu â chiusura dâ [[Ferruvìa Castelvitranu-Portu Empedocli]] avìa na [[stazzioni ferruviaria]] propia posta a circa 1,5 km di l'abbitatu.
 
[[Image:305 Eraclea Minoa, Delta des Plátani.jpg|thumb|300px|left|Panurama di Catòlica]]
 
==Econumìa==
L'econumìa lucali è suprattuttu agrìcula. Ntô tirritoriu circustanti si curtìvanu la [[vigna]], l'[[alivu]] e l'[[agrumi]]; nutèvuli videmma li fruttiti e li [[mènnuli|minnuliti]].
 
Lu vitignu tìpicu dâ zona è l'[[Inzolia]], autòctunu di l'ària, ma vèninu curtivati macari àutri varitati di preggiu ca dùnanu nu [[vinu]] russu rubbinu dû sapuri forti e di bona gradazzione arcòlica.
La curtivazzioni di l'alivu pâ pruduzzioni di l'[[ogghiu]] pridiliggi li cultivar ''Biancolilla'', ''Passulunara'' e ''Nocellara''.
Si curtìvanu puru [[ciriali]] e [[frumentu]].
 
==Vissillu citatinu==
Blasuni: [[Scudu]] cu tri [[vurcanu|vurcani]] e na [[stidda]] e na [[curuna]].
 
=== Pirsunalitati illustri ===
* [[Giuseppi La Loggia]], [[pulìtica|pulìticu]]
* [[Giuseppi Spagnolu]] [[PCI]]. Sìnnacu ammazzatu dâ [[Mafia]].
* [[Saveriu Alfanu]], scritturi, filòsufu, appi la sò sprissioni [[littiratura|littiraria]] màssima ntô [[2004]] câ cullabburazzioni di [[Carmelu Curreri]], ntâ cumpusizzioni dû testu "Arsura Desertica" di granni valuri artìsticu e riliggiusu.
 
== Liami sterni ==