"Mammula" : Diffirenzi ntrê virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
 
Nuddu riassuntu dû canciamentu
Riga 1:
{{Appellu a 'i calabrise}}
#REDIRECT [[Mammula/Calabbrisi-Mammula]]
 
{{Cumuni|nomucumuni = Mammula
|mmaggini = Mammola -Stemma.png
|nomuufficiali = Mammola
|pruvincia = [[Pruvincia di Riggiu Calabbria|Riggiu Calabbria]] (RC)
|superfici =
|abbitanti = 3.226
|dinsita = 40,3
|cumunilimitrofi = [[Agnana]], [[Canulu]], [[Cincufrundi]], [[Galatru]], [[Lu Casali]], [[Grutteria]], [[San Giorgi Murgetu]], [[Sidernu]]
|cap = 89045
|prifissutelefonicu = 0964
}}
 
'''Mammula''' è nu cumuni di 3.381 abitanti d''a [[provincia di Riggiu Calabbria]]. Navota era unu di paisi chju mportanti da Calabria. Esti u terzu paisi chju grandi p'estenzione da Provincia.
 
=='U dialettu mammolese o mammulisi ==
 
'U dialettu mammolese è nu dialettu troppu importanti fu studiatu e si studia ancora da tanti perzuni di cultura, di li scoli elementari, medi, superiori e di l'Università, pecchi esti troppo interessanti.
 
U primu vocabolariu Mammolese-Italiano (Tip. Siclari, Reggio Cal. 1862) u scriviu u Medicu [[Francesco Muià]] (1821-1881) di Mammula (Mammola), e fudi u primu vocabolariu da Calabria scritti in'dialettu. Dopu s'interessau [[Gerhard Rohlfs]] "u tedescu" a cussi u chiamavanu a Mammula, e si dicia ca scrivia libbri, e volia mu scrivi nu vocabolariu (Nuovo Dizionario Dialettale della Calabria, Ed. Longo, Ravenna 1977) e venia tanti e tanti voti a Mammula mu parla cu li perzuni anziani pemmu senti la pronunzia di li paroli e di li canzuni di navota e li scrivia ccà nu quadernu. Venia sempri pemmu trova a la casa o a la Chiesa lu Previti Zavaglia (Don Vincenzo Zavaglia Storico-Scrittore), chi scriviu tanti libbri di Mammula, "u tedescu" tanti voti dormia a lu Santuariu di Santu Nicodemu a la Limina. Scriviu tanti libbri e puru u vocabolariu Calabrise-Italiano, a undi ripota tanti paroli mammulisi.
 
Ma a persuna importati di 'u dialettu Mammulisi fudi u poeta [[Remo Gargiulo]] (1938-2003), fu pè tantu tempu ingiru pè l'Italia pemmu lavura, facia lu Direttori, però ogni vota chi ndavia pochi jorna di vacanzi venia subitu a Mammula mu si vidi cu tutti l'amici e li parenti. Fu u veru poeta di a lingua mammulisi e calabrisi. U poeta "Remu" era nnamuratu di u paisi soi, di a lingua mammulisi e di tuttu lu populu di Mammula, quando moriu non ci fu perzuna chi nna fu presenti. Scriviu tanti libri in'dialettu mammulisi e vinni premiato tanti voti c'à i gari di poesii a livellu nazionali, nu libbru chi scriviu e non si trova chjù esti "Littari a lu Pataternu e a Santu Nicotemu", nu libbru veramenti bellu, chi tutti li perzuni di Mammula e li studiosi calabrisi si laccattaru. Pè non parlari di nantru libbru chi si chiama "A Frasca" a undi parla di tanti cosi mportanti di a vita moderna e di navota, e tanti attri libbri chi sciviu. L'urtimu libbru chi pubblicau "Remu", a cussi u chiamavanu e lu chiamanu ancora a Mammula fudi lu "Vocabalario Mammolese" (Editore Iriti, Reggio Cal. 2006), chi ci misi mu lu faci trentanni, dopo la prima stampa du Vocabolariu "Remu" moriu (finito di stampare a cura dell'autore 2003). Quandu vai mu trovi na parola ti spiega tuttu lu significato in'dialettu e poi e tradottu in Italianu. Quandu fu presentatu u Vocabolariu, c'a a Chiazza d'Annunziata a Mammula, ceranu tutti li studiosi, e li perzuni chi cì volenu tantu beni a "Remu". Dassau veramente nu tesoru, chistu Vocabolariu è na ricchezza pè li genti di Mammula, da Calabria e di l'Italia. Stu Vocabolariu tantu ch'esti importanti si studia puru a l'Università di l'Italia e di l'America.
 
 
== Bibliografia ==
* Gino Larosa - Mammola: Storia, Cultura, Tradizioni, Arte, Ambiente, Turismo, Itinerari, Gastronomia, Foto. - Archivio e testi privati.
 
 
 
{{Purtalicalabbria}}
[[Category:Calabbria]]
[[Category:Cumuna dâ pruvincia di Riggiu Calabbria]]
[[Category:Cumuna taliani]]
 
[[en:Mammola]]
[[eo:Mammola]]
[[fr:Mammola]]
[[it:Mammola]]
[[ja:マンモラ]]
[[nap:Mammola]]
[[nl:Mammola]]
[[pl:Mammola]]
[[pt:Mammola]]
[[vo:Mammola]]