"Vespri siciliani" : Diffirenzi ntrê virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nuddu riassuntu dû canciamentu
Giusi (discussioni | cuntribbuti)
Nuddu riassuntu dû canciamentu
Riga 1:
Li '''Vespri siciliani''' forru n'abbinimentu storicustòricu mpurtanti pi la [[Sicilia]] dû [[XIII sèculu XIII]].
==Quatru StoricuStòricu==
Dopu la scunfitta di [[Manfredi di Sicilia|Manfredi]] a [[Biniventu]] lu [[26 fibbraiudi frivaru]] dû [[1266]] e la dicapitazzioni di [[Curradu V del Sacru Rumanu Imperu|Curradinu]] a [[NapuliNàpuli]] lu [[29 uttubridi uttùviru]] dû [[1268]] lu [[Regnu di Sicilia]] eraavìa statu difinitivamente assignatu a [[Carlu I d'Angiò]]. Lu [[Papa Climenti IV]] , chi già aviaavìa ncurunatu Re di Sicilia Carlu ntô [[1263]], spirava accussì di putiri mprìmiri ultiriurmenti la sò influenza supra lu Regnu di l'Italia miridiunali, senza subiri li veti chi fuorruforu mpunùtimpunuti svevi. Ma lu Papa si renni cuntu prestu chi in rialitati l'angiuini nun mantènunu li prumissi, pirsègunu na puliticapulìtica espansiunisticaespansiunìstica e nun sunnu ''dilfini'' dû PunteficiPuntèfici. Cunquistatu lu Miridiuni d'Italia, Carlu pinsava già a [[Istanbul|Custantinòpuli]].
 
In [[Sicilia]] la situazziuni era particularmenti criticacrìtica: l'isulaìsula suffriasuffrìa lu pisu di la duminazziuni e tutti li classi suciali eranuèranu in crisi. Li Angiuini si mustravanumustràvanu nsinsibbilinsinsìbbili allea li richiesti avanzati, applicarruapplicaru un lurdu fiscalismu e spissi voti praticarrupraticaru usurpazziuni, suprusi e la viulenza. [[Danti Alighieri]] (chi aviaavìa 17 anni ntô [[1282]]) ntô VIII cantu dû Paradisu, dici comu ''Mala Signoria'' lu regnu angiuinu in Sicilia. Nta stu cuntestu avviniaavvinìa l'elizziuni di Papa [[Martinu IV]] lu [[22 di frivaru]] [[1281]] supra cui in Sicilia si ripunevunuripunèvunu li urtimiùrtimi spiranzi. Inveci, lu Papa, chi era francisi ed era statu numinatu prupriupropriu grazzigrazzî ô sustegnu di l'Angiò a cui era particularmenti liatu, si mustrò subbitusùbbitu nsensibbilinsensìbbili ê siciliani.
 
Ntô Regnu di Araguna la Rigina [[Custanza d'Araguna|Custanza]], figghia di [[Manfredi di Sicilia|Manfredi]] e unicaùnica discinnenti dâ dinastiadinastìa sveva, primiaprimìa lu maritu [[Pietru III d'Araguna]] pi riturnari in [[Sicilia]], unni la pupulazzioni mantiniamantinìa ancora lu ricordu di lu splinnuri di l'ebbicaèbbica di [[Fidiricu II di Hohenstaufen|Fidiricu II]].
 
== La Guerra Nuvant'anni ==
 
===La rivulta dû luni di Pasqua===
Tuttu appi inizziu all'ura dû ''vespru'' dû [[31 di marzu]] [[1282]], luni di [[Pasqua]], sul sagratu di la Chiesa del Santu SpirituSpìritu, a [[Palermu]]. L'insurrizziuni dilagau immidiatamenti in tutta la Sicilia. A ginirari l'episudiuepisodiu fu - secunnu la ricustruzziuni storicastòrica - la riazziuni ô gestu di un surdatu di l'esercituesèrcitu [[francia|francisi]] chi si era rivoltu in manera irriguardusa a na picciotta nobbilinòbbili accumpagnata do saso maritu cu la scusa di circari armi ammucciatu sutta la vestina. La riazziuni dû maritu, a difisa dâ signura, ditti inizziu â rivulta. Ntô cursu di la sirata e di la notti chi ni siguì li palirmitani si abbannunarruabbannunaru a na vera e propria ''"caccia ê francisi"'', chi si trasfurmau nta na autenticaautèntica carnificina.<br />
 
===La Guerra dil Vespru e gli l'Aragunisi===
OÔ nnumani, la cità di Palermu si pruclamau innipinnenti. Bin prestu, la rivulta si estinnìu a tutta la Sicilia. DuppuDoppu Palermu fu la vota di [[Curliuni]], [[Taurmina]], [[Missina]], [[Sarausa]], [[Augusta]], [[Catania]] e tutti li autriàutri cità. [[Carlu I d'Angiò]] tintau nvanu di sidari la rivulta cu la prumissa di rifurmi. AÂ fini dicisi di ntirvèniri militarmenti. Cu 75.000 òmmini e ducentu navi, sbarcau a Catuna-GallicuGàllicu (a nurdnord di Reggiu) e inizziau l'assediu di Missina a fini maggiu 1282. Lu primu assaltu navali fu lu [[2 di giugnu]], rispintu siciliani; pòi sbarcau supra li costi di Missina lu [[25 di giugnettu]] [[1282]], sapennu chi nun putìa mai avanzari all'internu dâ Sicilia si non doppu aviri espugnatu la cità supra lu strittu. Lu 6 e l'8 d'austu si appi n'assaltu guelfu italu-francisi ê spaddi dâ città, assicutatu dê siciliani.
A guerra participarruparticiparu tutti li centri di l'isulaìsula, tranni [[Spirlinga]] ([[EN]]), chi divintau l'unicuùnicu capusaldu angiuinu. Ntô casteddu di la cittadina infatti, si può ancura leggirilèggiri di sta fidiltà: "''Quod Siculis placuit, sola Sperlinga negavit''".
 
[[Category:Storia siciliana]]