"Sicilia (èbbica greca)" : Diffirenzi ntrê virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
n Siracusa -> Sarausa
nNuddu riassuntu dû canciamentu
Riga 3:
Secunnu [[Tucididi]], li [[Calcidisi]], cu a capu [[Teocli]], fôru '''li primi greci''' ca vinniru ‘n Sicilia e frabbricaru la prima culonia greca chiamata [[Naxos]], versu lu 735 a.C. Picca tempu doppu vinniru li [[Corinzi]] e frabbricaru [[Sarausa]] vicinu li terri margigni di [[Siraca]]. Un populu venutu di [[Creta]] frabbricò [[Gela]] e doppu, versu lu 580 a.C, [[Agrigentu]], chi lu pueta [[Pindaru]] chiamò '''“la cchiù bedda cità di li murtali”'''. [[Zancle]] canciò nomu e divintò [[Missina]] nta lu 491 a.C., picchì fu accupata di un populu scappatu di priggiunia chi avia origginatu a [[Messena]] nta la Grecia.
 
Li [[Siculi]] c’abbitavanu la zona orientali di la [[Sicilia]], si ribbillaru a st’accupazzioni di genti strania, ma fôru supraffatti di li greci c’avianu cchiù armi e cchiù cunuscenza di l’arti di la guerra. La Sicilia avia vistu cchiù di na migrazzioni, ma nudda nzinu a ora avia statu ostili a l’abbitanti. Li [[Finici]] avianu vinutu senza ncuitari a nuddu, sulu mittennu cocchi basi cummirciali pi travagghiari cu li nazzioni di lu [[MiditirraniuMari Meditirraniu]] e puru cu l’abbitanti di l’isula. Ma mentri li Finici avianu fini cummirciali senza pinzari a culunizzazzioni, li [[Greci]], mmeci vinniru cu autri pinzati. Iddi ficiru na mmigrazzioni nta la Sicilia, traseru, assicutaru l’abbitanti liggittimi di la zona orientali e s’impusissaru di la terra cu l’idia di curtivalla e farisi na casa e na patria. Iddi eranu cchiù ntirissati a l’isula pi lu benessiri pirsunali e la libbirtà pulitica e ecunomica. Li Greci eranu na genti povira e vinianu pi farisi na vita megghiu ca nun si putianu fari ntê so nazzioni a causa di la curruzzioni pulitica, li tassi esaggirati e la tirannia di li cuvirnanti, chi ntaccavanu assai nta la libbirtà di li populi.
Prestu si ficiru [[cità-statu]] putenti, e accuminzaru a luttari l’una contru l’autra pi suttamettisi l’una cu l’autra e addivintari ognuna cchiù putenti di l'autra. A causa di chistu nasciu la ligislazzioni p’addifenniri li poviri contra li putenti, e li provi li truvamu prima nta li rivuluzzioni civili e poi nta li liggi di [[Caronda]], chi misi liggi contra li disirtura e li tistimoni favusi e si ntirissò assai di lu benessiri di li picciriddi, spiciarmenti di l’orfani. Iddu fu lu primu nta la storia ca ubblicò lu statu a pagari la scola pi li picciriddi poviri.
Riga 12:
Duranti [[la Guerra di lu Peloponnesu]], [[Ateni]] attaccò la Sicilia ma si pigghiò na bona scunfitta e la sò flotta vinni tutta pigghiata di li greci sicilioti nta lu 415 a.C. e [[Nicia]], lu sò ammiragghiu, s’ammazzò nta la priggiuni.
 
Tra li greci sicilioti ci fôru omini di valuri e di granni ncegnu. [[Archimedi]] di Siracusa lassò signali ca nun si ponnu cancillari mancu cu lu tempu. Li sò principi di fisica sunnu usati ancora oggi. Lu filosufu e matimaticu [[EmppedocliEmpedocli|Empedocli di Agrigentu]], ca si dici ca la sò curiusità pi lu sapiri lu fici cadiri dintra l’[[Etna]] unni iddu avia iutu pi vidiri chi succideva dintra la vucca di lu vurcanu. Lu pueta e filosofu [[Archistratu]] ca fu l’auturi di lu primu trattatu di cucinari, '''“Lu bonu gustu”''' . [[Pindaru]] e tanti autri chi nasceru tutti nta Sicilia e [[Stesicoru]] ca fu unu di li cchiù bravi pueti Sicilioti e fu pigghatu a mudellu puru di lu pueta latinu [[Virgiliu]], e [[Timeo di Taurmina]] unu di li storici cchiù granni di la Sicilia e tanti, tanti autri.
 
Autri forti mprisi ficiru li sicilioti, comu [[Dionisiu I]] chi scunfissi li [[Cartagginisi]] e addivintò lu patruni di lu Miditirraniu custruennu culonii puru nta la [[Magna Gercia]].