"Valletta" : Diffirenzi ntrê virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
SieBot (discussioni | cuntribbuti)
n Bot: Aggiungo: wo:Waleta
Xqbot (discussioni | cuntribbuti)
n Bot: Aggiungo: os:Валлеттæ; modifiche estetiche
Riga 1:
[[ImageFile:Valletta_stemma.png|thumb|right|Lu stemma di Valletta]]
 
'''Valletta''' è la capitali di [[Malta]] e havi na pupulazzioni di circa 7.650 abbitanti. Valletta è canusciuta nta tuttu lu munnu pî sò munumenti stòrici ed è ricanusciuta di l'[[UNESCO]] comu [[patrimoniu munniali di l'umanità]].
 
== La storia ==
La cità fu funnata dî [[cavaleri di San Giuvanni]] ntô [[1566]] chi ci dèsiru lu nomu dû gran mastru di l'èbbica: [[Jean de la Valette]]. Li cavaleri chi si nstallaru a [[Mdina]], ntô centru di Malta quarchi tempu prima, pinsavanu chi l'ìsula si putìa difenniri megghiu di l'attacchi di lu [[mpiru uttumanu]], cu na seria di furtificazzioni â trasuta dû portu granni. Lu scopu era essntziarmenti di difisa, senza mmagginari chi appoi la cità attirassi genti di tutti li banni, divintannu accussì mpurtanti.
[[ImageFile:Valletta_geo.jpg|thumb|left]]
 
Lu munumentu principali dâ Valletta è senza dubbiu la co-cattiddrali di [[San Giuvanni]], massima tistimunianza di architittura riliggiusa lassatu dî cavaleri. Nti l'oratoriu, di unni ci si trasi dâ chiesa, s'attrovanu na para di tili di [[Caravaggiu]], chi tra lu [[1607]] e lu [[1608]] oigghiau li voti di cavaleri novizziu, prima di èssiri misu 'n carciri e di si ni scappari 'n [[Sicilia]].
 
== La cità comu s'apprisenta ==
 
La cità òccupa na bona parti dâ pinìsula tra lu portu granni e ma baia di [[Marsa Muscettu]]. Vinennu dâ Sicilia, a cui è culligata di nu rigulari sirvizziu di passaggeri, si agghica ntô quarteri dû portu. Lu portu è friquintatu nun sulu di navi cummiricali, ma puru di navi di crucera granni chi vèninu di tutta l'[[Europa]]. La cità vera e propria s'attrova acchianannu li stratuzzi supra lu portu, e è spartuta dû restu di l'ìsula di Malta dî bastiuna antichi, cu na porta principali, davanti a ''Republic street'', la strata principali dâ cità. La porta principali si pò attravirsari facirmenti pirmittennu d'agghicari â chiazza principali dî pullmann chi portunu unn'è e gghiè nti tutta l'ìsula.
Riga 22:
{{Cumuna di Malta}}
 
[[CategoryCatigurìa:Giografìa]]
[[CategoryCatigurìa:Malta]]
[[CategoryCatigurìa:Cità europei]]
[[CategoryCatigurìa:Cità custeri]]
 
[[af:Valletta]]
Riga 83:
[[nov:Valletta]]
[[oc:La Valeta (Malta)]]
[[os:Валлеттæ]]
[[pl:Valletta]]
[[pms:La Valëtta]]