"Lunchizza di Planck" : Diffirenzi ntrê virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Panormos (discussioni | cuntribbuti)
Pàggina nova: A '''lunchizza di Planck''', innìcata cu <math>\ell_P \ </math>, eni na unitati di lunchizza ca fa parti di nu sistema di unitati di misura dìttu Unita...
 
Panormos (discussioni | cuntribbuti)
Nuddu riassuntu dû canciamentu
 
Riga 19:
 
== Dìrivazioni di la formula ==
A determinazioni di la lunchizza di Planck si ottieni partennu da l'[[equazzioni]] di la [[lunchizza d'undaunna Compton]]:
 
:<math> \lambda_c = \frac {h}{m_0 c}. </math>
 
Comu si pò viriri facilmenti cancìannu <math> \lambda_c = c/ \nu_0 </math>, a lunchizza d'unda Compton di na [[particedda]] eni uguali a la ''lunchizza d'undaunna di nu [[futuni]] la cui [[enirgia]] eni a stissa di la [[massa]] a riposu di la particedda''. Infatti;
 
:<math> h \nu_c = m_0 c^2. </math>
 
Si pò determinari nu limiti infìriuri di la lunchizza d'undaunna Compton (ossia nu limiti supìriuri di la [[friquenza]] e quinni di l'enirgia di nu futuni), se si impuni nu limiti supìriuri di la massa <math> m_0 </math>.
 
D'altra parti putemmu pìnsari a nu limiti supìriuri di la massa di na particedda quannu chista raggiungi i diminsioni di nu [[bucupurtùsu nivurunìuru]], dintra la quali nu futuni resta cunfinatu da lu [[campu gravitazzionali]] se la sò enirgia nun eni sufficenti a supìrari l'[[urizzunti dî l'eventi]].
 
L'equazzioni ca descrivi a relazioni esistenti fra la massa di nu bucupurtùsu nivurunìuru e lu [[raggiu]] di l'urizzunti di l'eventi eni, comu notu:
 
:<math> r_S=\frac{2GM}{c^2}, </math>
 
Dunni <math> r_S </math> eni u [[raggiu di Schwarzschild]], M eni a massa dû bucupurtùsu nivurunìuru e G eni a [[custanti di gravitazzioni universali]].
 
Comu si viri, a lunchizza d'undaunna Compton <math> \lambda_c </math> cancìa 'n modu inversamenti proporzionali a la massa <math> m_0 </math>, mentri ni l'equazzioni di Schwarzschild, <math> r_S </math> cancìa 'n modu direttamenti proporzionali a <math> M </math>.
 
Disegnannu su di nu graficu li dui funzioni, truvamu nu puntu di intersezioni ca currìspunni a li valuri:
Riga 48:
Ca sunnu rispettivamenti li esprìssioni di la lunchizza di Planck e di la [[massa di Planck]], e valìnu rispettivamenti 1,616 252 × 10<sup>−35</sup> [[metru|metri]] e 5,45549 × 10<sup>−8</sup> [[chilugrammu|kg]].
 
Si pò quinni diri ca la lunchizza di Planck eni a misura dû raggiu di l'urizzunti di l'eventi di na massa di Planck e definisci, se rifìritu a la lunchizza d'undaunna di na radiaziuni elettrumagnetica, a massima enirgia pussibili pì nu futuni prima che chistu "collassi" 'n forma di massa.
 
Comu si viri, partennu da la esprìssioni di la lunchizza d'undaunna Compton pì defìniri a lunchizza di Planck, si arriva a na esprìssioni ca nun cuincidi cu chidda "storica", dintra a quali cumpari <math>\hbar</math> ô postu di la custanti di Planck <math> \ h </math>. Chista esprìssioni, ca diffìrisci da chidda ccà calculata di nu fatturi <math> \sqrt{2 \pi}</math>, si ottieni nveci partennu da l'esprìssioni di la [[lunchizza d'undaunna Compton ridutta]]:
 
:<math> \lambda_c = \frac {\hbar}{m_0 c}. </math>
 
Chista singulari cuincidenza matimàtica poni essìri interpretata fisicamenti nto seguenti modu: ogni futuni abbastanza enirgeticu da misurari nu uggettu a la scala di la lunchizza d'undaunna di Planck pò criari na particedda abbastanza massiccia da addivìntari nu bucupurtùsu nivurunìuru ([[bucupurtùsu nivurunìuru di Planck]]), quinni distorcennu completamenti u [[spazziutempu]] e agghìuttennu nu futuni.
 
=== Significatu fisicu ===