La tiurìa musicali è lu cumpenniu di nuzzioni e règuli chi pirmèttinu na discrizzioni pricisa di tutti l'aspetti di l'arti musicali.

Artìculu dâ seria Mùsica
ARTÌCULI E LISTI

Storia di la mùsica
Tiurìa | Gènira | Strummenta
Cumpusitura
Dirittura | Òpiri / Album / Gruppi

CATIGURÌI

Mùsica | Gruppi
Cantanti

Li noti cancia

A la basi dâ mùsica uccidintali c'`è la scala dodecafònica, chi si mòdula supra setti noti, Do, Re, Mi Fa, Sol, La e Si, e chi cumpòninu 5 toni e dui semitoni.

Li tèmpura cancia

Li noti, cu la sò durata ntô tempu cumpòninu li battuti, chi si sèquinu a ntervalli rigulari. Li batturi sunnu pi la maggiuri parti dî casi a dui tempa, a tri tempa o a quattru tempa. Pi nnicari li diversi tipi di tempa si ùsanu li frazzioni:

 .

Lu tempu di 4/4 si usa nnicari cu la littra C.

Li fiuri cancia

Pi nnicari la durata di na nota nti na battuta si ùsanu li fiuri: la semibbrevi (4/4), la mìnima (2/4), la semimìnima (1/4), la croma (1/8), la semicroma (1/16), la biscroma (1/32) e la semibiscroma (1/32).

Li pàusi cancia

Di manera anàluga si ùsanu sìmmuli chi hannu lu stissu valuri dî fiuri pi nnicari li pàusi tra na nota e n'àutra.

Li liami cancia

Pi na durata di na nota chi nun è nudda di chiddi rapprisintati dî fiuri, si ponnu usari li liami, chi pi dù fiuri dâ stissa nota aumèntanu la prima fiura di la durata dâ secunna.

Li punti cancia

Nu puntu doppu na nota aumenta la durata dâ nota di la mità. Accussì p'asempiu na semimìnima cu nu puntu vali 3/8.

L'abbellimenti cancia

Lu trillu, l'appuiatura e l'acciccatura, sunnu abbellimenti chi nun càncianu la durata dâ nota, ma chi modulanu li noti di manera a prudùciri effetti sunori urnati.